Celý film najdete na Vimeo

Chcete-li film promítat u vás ve škole/doma, nebo distribuci ve školách finančně podpořit, kontaktujte nás prosím na email nebo na tel.: +420 603 490 918.

Proč jsme film natáčeli

Na začátku byla snaha předat naši čistou osobní vzpomínku na pro nás důležitou událost našim nejbližším přátelům, rodině a dětem. Při tom jsme narazili na obecnější problém předávání prožitku mezi generacemi.

Jako přímí účastníci demonstrace 17. listopadu 1989 jsme se vždy podivovali nad dokumenty k této události se stále stejnými třemi - čtyřmi tvářemi a nad plochostí informací v dílech obsažených. Až to vypadá, že tam nikdo jiný tehdy nebyl a že se nikde jinde nic neodehrávalo. Tak jako se v televizi objevují stále stejné tváře, objevují se i stále stejné archivní záběry, stejné fráze, stejné teorie. Média mluví o událostech, které jsme prožili, které ale postupně zapomínáme. Hrozí tak, že nahradíme svoje vzpomínky všeobecným mediálním obrazem.

Každý máme svoji slábnoucí vzpomínku na 17. listopad a Sametovou revoluci. Ale jak ji čistou a nedeformovanou uchovat a předat alespoň svým vlastním dětem? Jak to vlastně bylo? Proč jsme na demonstrace tehdy šli, co jsme dělali, co jsme viděli, slyšeli. Chtěli jsme si na to vzpomenout a zachytit to.

Problém je vlastní zážitek předat. S tím se setkáváme všichni. Ve filmu se snažíme vyvolat dialog bývalých studentů, nyní rodičů, s jejich dětmi. Ve filmu hovoří zbití účastníci průvodu, ale i ti, kteří z něj odešli před zásahem zásahových jednotek. Vyvoláváme a zachycujeme úspěšné i neúspěšné pokusy o předání osobní zkušenosti a snažíme se to dělat formou, která by měla být dětem přístupná: hrou, hračkami, animací.

Jak film vznikal

Základ filmu jsme natáčeli v Praze v roce 2010 na místě, kde bezmála před čtvrt stoletím demonstrace skončila. Papírovou mapu centra Prahy jsme postavili přímo na Národní třídě v den výročí 17. listopadu. Celý den jsme zachycovali, jak rodiče dětem s pomocí hraček přehrávají, jak to tehdy probíhalo. Každý ze vzpomínajících si vybral malou hračku, která jej nejlépe vystihovala a pak s ní pohyboval po mapě podle toho, co se mu/jí během demonstrace přihodilo. Vše za přítomnosti dětí a často komentováno kolemjdoucími.

V dalších částech filmu převezmou vyprávění děti a interpretují vzpomínky svých rodičů. Některé pasáže vzpomínek účastníků hrají jejich děti, nebo jsou rozehrány prostřednictvím animace „loutek“ ve studiu na plánech a mapách, či v reálu ulic. K rodičům a dětem jsme se vydali po delší době znovu a zkusili zachytit zda a jakou stopu náš „vzpomínací“ pokus v rodinách zanechal. Vše zakončuje parodický průvod Sametové posvícení 2013, jehož se naši aktéři také účastní a který je pokusem nahlédnout a okomentovat revoluci a roky následující ironicky a z jiných úhlů.

Chtěli jsme natočit dokument o dialogu rodičů s dětmi nad jednou z nejdůležitějších událostí naší moderní historie, o schopnosti sdělovat motivy činů a prožitky a o schopnosti porozumět si.

Kdo na filmu pracoval

Režie - Miroslav Trejtnar a Taťána Marková

Producentka - Jarmila Poláková

Kamera - Libor Kozák, Dalibor Fencl

Animace - Miroslav Trejtnar, Alžběta Beránková, Zdeněk Durdil, Sarah McNeil, Johanka Trejtnar

Hudba - Jan Šikl Jr.

Střih - Matouš Outrata, Zdeněk Durdil

Barevné korekce - Petr Andrle

Zvuk - Jiří Koťátko, Jan Richtr, Miroslav Šimčík

Zvukový mix - Juraj Mravec

Dramaturgie - Jan Gogola Jr.


Kdo ve filmu účinkuje

Mariana a Rozalie Červenkovy; Daniela Kramerová; Anna, Johana a Libor Kozákovi; Anna, Karolína Ema, Marek a Rozálie Královi; Mia a Zoe Legro; Petr Štěpánek; Taťána a Tereza Markovy; Václav a Veronika Němcovi; Markéta, Magdaléna, Marie a Karel Novotní; Alma a Lola Reznerovy; Alam Rezner-Purnama; Dominika a Luboš Rychvalští; Johana, Matěj a Miroslav Trejtnarovi; Kateřina a Vladimír Urbánkovi; Františka a Miroslav Vosátkovi; Dalibor Fencl; Jan Fišar; Jano Kula; Jan Vondráček.

Tento film mohl vzniknout jen díky finančnímu příspěvku od těchto dárců:

Leigh Anderton-Hall; Stephanie Atkinson; Pia Banzhaf; Michael Beckerman; Scott Bellefeuille; Bob Beuth ; Jan Rune Blom; Rachel Bluestein; Sarah Boyd; Will, Julia, Caroline and James Bryan Barnard; Dagmar Brychová; Pavla Buchtová; Lenka Bukovská; Polie Campiteli; Shelley Cochran; Jiří Czaban; Sam Davis; Marta de Sola; Thomas Deitenbach; Jay DeYonker; Ana Diaz Barriga Lopez; Tomáš Dohnal ; Jan Donaldson; Daniel Dowhan; Natasha Dudinski; Josiah Emery; the Favaloro Pehe Family; Juan Camilo Fonnegra; Alison Freedman; Kateřina Fričová; Margaret Gaffen; Sarah Gaffen, Chris and Harry Mullin; Fedor Gál; Linda Gates; Roni Golos; Diana Gomberg; Lucie a Jim Gomezovi; Patricia Goodson; Heather Greer; Anna Grusková; Lukáš Grygera; Radka Havlová; Michal Hladík; Michelle Hlubinka; Marie Horáková; Kristin Horton; Kazumi Hunt; Hana Huntová; Yanyun Chen; Zoran Janežič; Jennifer Jansen; Manamong Ju; Emma Jussila- Scherman; Eva Kačerová; Aurelia, William, Esme, Veronika Kalovcovi; Jan Kasl; Marie Tanya Keller; Seyed Ali Mousavi Khalkhal; Veronika Kirschnerová; Jakub Klepal; Markéta Kolářová; Pam Kravetz and Craig Davis; Martha Kuhlman, Petr Štěpánek and Susan Legro; Monika Pajerová-MacDonagh; Ian MacGregor; Concetta Maglione; Terezie Mannová ; Václav Marhoul; Karin Marques; Julien McKinney Young; Petra Mejstříková; Patricia Mikes; Barbora, Ana, Klara and Andreas Muller, Alain Nasnas; Martin Němec; Karel Němeček; Thomas, Věra, Nicholas and Robert Newbold; Martina Odložilíková; Moimir Papalescu; Markéta Pavlíková; Margita Pencevova; Deborah Pleva; Jarmila Poláková; Paolo Polesello; Marek Pulkrábek; Bonita Rhoads; Claudine Rivest; Leoš Rousek; Carol, Peter and Suri Ridder; Martin Seifert; Karen Sell Sheley; Annie Stanton; Richard Stock; Jan Svoboda; Vladana Sztwiertniová; Svatopluk Šuster; Susan Tenner; Katarína Vaculíková; Jasmína Vaňková; Brigid Vidler; Milan Vinš; Nadˇa Vojtková; Zuzana Vološčuková; Marta Werenycká; Jonathan Zittrain

Speciální poděkování patří:

Juraj Mravec, Leah Gaffen, Studio Pokrok, Jiří Ptáček - Netservis, Evžen Kukla, Vernouchovi, Františka Durdilová, CopyCanshop Lucemburská a mnoho dalších, kteří ke vzniku projektu přispěli.



Jak o filmu referovala media

Některé reference o filmu v zahraničním, domácím tisku a internetových platformách:

nahoru